donderdag 29 september 2011

Nog een schooldag (het houdt niet op!)

Hallo gebruiker van het wereldwijde web!

Ik had gedacht dat ik tegen vandaag niets meer te vertellen zou hebben en mijn computer verheugde zich er dan ook al op dat ik zijn arme toetsjes niet meer zou pijnigen. Niet, zo blijkt. Bij deze dan ook mijn welgemeende excuses aan loptapje.

Naar de orde van de dag dan maar:
Vandaag was, zoals reeds gezegd, een routinedag. Het liet me wel toe reeds een mening te vormen over de lessen en ik moet zeggen dat ik licht ontstemd ben (niet zoals een gitaar, want vals zing ik toch, maar als een persoon die niet blij is met de gang van zaken). Hier een beschrijving van de schooldag:

Eerst kwam een leeg uurtje. Dat betekent eens in de waterbak plonzen en verder in een hangmat filosoferen over de dingen.

Dan kwam een uurtje iLab. Helaas heeft dit niets met Steve Jobs te maken, want had het dat wel, zou het in alle waarschijnlijkheid effectiever geweest zijn. De 80 minuten duren iLab-sessie bestond uit een kwartier wachten op de leraar en veranderen van lokaal, 15 minuten uitleg krijgen, 5 minuten in groepen ingedeeld worden en een papier met Spaanse woorden op krijgen. Op dit papier moesten we met onze ongelofelijk uitgebreide kennis van het Spaans het geslacht en meervoud geven van de gedrukte woorden. Dit is uiteraard een belachelijke opdracht, aangezien niemand in mijn groep toereikende kennis van het Spaans heeft. We mochten wel een laptop gebruiken, maar het internet is daar zo traag dat het twee minuten duurt tegen dat een simpele pagina is geladen.  Na een halfuurtje puur giswerk zijn we dan weer naar binnen geroepen op de opdracht te verbeteren; een activiteit die ook nodeloos lang gerekt werd. Na een kwartiertje was de les dan weer gedaan. Leerrijk!

Hierop volgde een tien minuten durende pauze en dan een les grammatica. Ah, een les grammatica, mijn favoriete deel in het leren van een taal (en dat is niet sarcastisch bedoeld), dat zal toch nuttig besteed worden? Niet? Wel, mijns inziens werd het dat niet. Ik kopieer hieronder de notities die ik in de les heb gemaakt. Over deze theorie plus veel te veel oefeningen erop hebben we tachtig minuten gedaan. Oordeel zelf maar of die nuttig besteed werden.

Estructuras basicas


1.     Gustar



Singular
Gustar
Plural
Gustar
1
Yo
A mi me gusta(n)
Nosotros
A nosotros nos gusta(n)
2
A ti te gusta(n)
Vosotros
A vosotros os* gusta(n)
3
Él / Ella / Usted
A él le gusta(n)
Ellos / Ellas / Ustede
A ellos les gusta(n)

+ el pescado, los coches, ...
                +adjectivo

*!!! Geen vos!!!

2.     Querer + infinitivo/substantivo



Singular
Querer
Plural
Querer
1
Yo
Quiero
Nosotros
Queremos
2
Quieres
Vosotros
Quiereis
3
Él / Ella / Usted
Quiere
Ellos / Ellas / Ustede
Quieren

+ conductar, surfear, caminar, comer, nadar, ...
+ un coche, una mesa (tafel), un televisor, un sofá, el sol, un lápiz (potlood)
                +adjectivo

3.     Necesitar + infinitivo/substantivo



Singular
Necesitar
Plural
Necesitar
1
Yo
Necesito
Nosotros
Necesitamos
2
Necesitas
Vosotros
Necesitais
3
Él / Ella / Usted
Necesita
Ellos / Ellas / Ustede
Necesitan

+ leer(lezen), comer, escuchar (luisteren), vivir,  ...
+ vacaciones, un coche, un pescado, un              a silla (stoel), las bebidas (?)
                +adjectivo

 Voor degene die het niet kan afleiden: het was een les over dat je een substantief/ infinitief achter deze werkwoorden kan plakken. Zoals men zegt in het Engels: "That's hardly rocket science!"

Het volgende uur was een tachtig minuten durende algemene les. Hier hebben we nog het meeste gedaan, ook al was het ook niet om over naar huis te schrijven (Ik weet het, dat is exact wat ik nu doe). We hebben de cijfers herhaald en we hebben wat woordenschat geleerd.

Over het laatste uur ben ik het minst te spreken (Ik weet het, zegswijzen en het gebruik ervan spreken elkaar weer tegen). Het was een tachtig minuten durende bloemlezing over duurzaam beleid en recycleren. In het Spaans! Allemaal zaken die tot in den treure herhaald zijn op school. Ik ben zeker geen eco-ridder en ik zal het ook nooit worden, maar dit was écht verspilling van tijd. En geld.

Tot zover mijn tirade. EF zegt dat als er iets mis is dat we het zeker moeten komen melden. Ik denk dat ik dat morgen maar doe.

In de hoop dat morgen betere tijden zal brengen, ga ik nu wat eten.

1 opmerking:

  1. Holé Holé Hola!

    Bedankt voor deze korte opfrissing Illya! Maar als het maar zo traag vooruitgaat daar, had je jezelf de reis naar de andere kant van de wereld kunnen besparen en had je beter van mij een paar maanden Spaans gekregen. Ik zou u een beetje meer doen afzien ze!

    Tu tía Elyn.

    BeantwoordenVerwijderen