dinsdag 27 september 2011

Eerste schooldag

Hallo bloggadeslager!
Vandaag was de eerste (echte) schooldag. Hier het relaas.
Om 7u15 zijn we met het Toyota Hiace EF-Busje aan opgehaald om op school afgezet te worden. Dit vormt al direct een probleem, want iedereen heeft een ander lessenrooster. Aangezien mijn eerste les pas om 11u10 was, moest ik me dus nog ettelijke uren zien bezig te houden. Dit heb ik gedaan door met Franssprekende Zwitser Julien in het dorp te gaan om wat zaken te gaan inkopen. Uiteindelijk heb ikzelf enkel een flesje water gekocht…
Vier talen door elkaar spreken wordt wel extreem verwarrend. Er wordt immers algemeen Engels gesproken, er wordt Nederlands gesproken onder de vijf miljoen Belgen en Nederlanders die hier zitten, er zitten dan nog wat Franstaligen en we zijn hier natuurlijk om Spaans te leren
Maar goed, uiteindelijk is mijn eerste les toch gestart. Dit was een les ‘vocabulario’. We waren daar ongeveer met twaalf. De les was OK. De lerares was enthousiast en deed haar job adequaat. Vervolgens heb ik lunch genuttigd uit de EF Soda. Dit gerecht was niet veel soeps. Daarna startte een dubbele les ‘algemene zaken in het Spaans’, waar ik vele toffe woorden heb leren vervoegen en heb leren zeggen hoe laat het is. Het ‘zeggen hoe laat het is’ verliep voor mij wel wat moeilijk daar ik nooit deftig heb leren kloklezen… Deze les heeft mij meer bijgebracht dan de eerste, hoewel ze behoorlijk slaapverwekkend was. De lerares zag er immers niet bijster levensvreugdig uit.
Het schoolgedeelte achter de rug, was een welkomstfeestje het volgende agendapunt. Dit bleek uiteindelijk toch voor iedereen te zijn. Op zich was het ‘grote feest’ weinig meer dan wat drank en hapjes op een tafel geponeerd en wat EF-ballonnen die op hun gemak op het water van het zwembad dobberden. Desalniettemin wisten zij die hier al enige tijd verbleven te verkondigen dat het een ‘traditie’ was om niewgearriveerden het zwembad in te pleuren. De uitvoering hiervan was weinig grondig, maar helaas kon ik er niet aan ontkomen… Ik moet zeker en vast wel de recordhouder zijn voor de langste klamp-je-vast-aan-een-afdak-voordat-nachtclub-uitsmijter-achtige-types-je-toch-in-het-zwembad-kunnen-trekken-tijd. Verschillende medestudenten hebben hier een stukje van kunnen filmen en ik zal zeker proberen een van deze bestandjes te bemachtigen en het dan hier plaatsen. Na een uur zijn we dan weer in het busje gestoken en naar huis gevoerd.
Ziezo, dat was de eerste schooldag…

4 opmerkingen:

  1. Als eerste schooldagervaring kan dat tellen en ook je eerste aankopen zijn indrukwekkend... Heel levendig geschreven Illya, nogvanda!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is tof om je blogberichten te lezen Illya! Je hebt een aparte stijl van humor en ik vind je schrijfsels dan ook grappig. Tot nu toe valt er ginder heel wat te beleven. Tegen dat je thuiskomt heb je een rijke bagage aan ervaringen mee. Enjoy! Katty.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Illya, je bent een geboren journalist. Vrankx en co kunnen aan uw manier van schrijven nog niet tippen. Veel succes in het verdere verloop van uw nieuwe levenservaring. Wij volgen je op de voet. Astrid en Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Buenos días señor Verpraet,

    Ik heb het filmpje intussen al een paar keer bekeken en ik moet zeggen: volledig wat ik van jou verwacht had Illya! Je laat je daar zeker niet doen en gelijk heb je! Laat ze daar maar eens een poepje ruiken!

    Hasta la próxima,

    Elyn.

    BeantwoordenVerwijderen