maandag 26 september 2011

Nog een blogbericht (inspiratie voor passende titel ontbreekt)

Hallo persoon die mijn schrijfsels tot zich neemt,
Een mens moet zich bezig houden, dus laat ik nog maar een blogje schrijven, nu er nog vele nieuwe dingen gebeuren.
 Het is vandaag zondag en net zoals de gemiddelde Belg gaat ‘Juan’ modaal dan niet naar zijn werk. Er is dus tijd voor ontspanningsactiviteiten. Bij mijn gastgezin is dat naar een voetbalmatch gaan kijken; in dit geval eentje tussen de jeugdploegen van Santa Rosa en een ander dorp (Ze wisten zelf niet hetwelk). Groot voetballiefhebber als ik ben, heb ik hen met veel gusto vergezeld naar het slagveld der baltrappers. En een slagveld was het zeker: de Santa Rosanen hebben de opponent vermorzeld met 5-0. Op dit grootse evenement is spijs en drank in niet-verwaarloosbare mate genuttigd, waarvan ook ik een specimen werd toebedeeld. Zo ben ik te weten gekomen dat je in cr de keuze hebt tussen twee bieren: Imperial en Pilser. Ik ben voor een flesje van de laatste gegaan. Gastvader Gerardo wist me dan trots te vertellen dat het een bier met een zeer hoog alcoholpercentage was. Toen we weer ‘thuis’ waren heb ik het geverifieerd en blijkt dat 5,1% niet meer is dan een doorsnee Stella Artois, Maes of Jupiler. Maar goed, België is dan ook het bierland bij uitstek.
3 Minuten nadat we weer ‘thuis’ waren gekomen is een onweertje losgebarsten. Qua timing kan dat tellen! Daar kan onze vriend Frank Deboosere nog een puntje aan zuigen!
Ik neem aan dat er vandaag nog weinig noemenswaardigs te gebeuren staat, dus eindig ik mijn blogbericht hier.
Of wacht: het zou natuurlijk mijn blog niet zijn als ik niet nog een alineaatje zou besteden aan auto-zaken.
Zoals ik al schreef in mijn tweede blogbericht verloopt het verkeer hier behoorlijk hectisch. Op verharde wegen móét en zál men zijn voorganger inhalen, op onverharde wegen (en die zijn er bij de vleet), slalomt men tussen putten, honden, kippen en mensen.  Op elk soort weg in cr is een verkeersbord zeldzamer dan een koe die in België een weg overstruint. Ook de auto’s zelf zijn compleet anders dan in België. De meeste zijn logischerwijs terreinwagens, zo niet is het waarschijnlijk een weinig smakelijk getunede Nissan Sentra uit een ver verleden. Ook opmerkelijk is dat 80% van de auto’s die hier rondrijden hoogstwaarschijnlijk niet door een Belgische autokeuring zouden geraken: knipperlichten liggen vaak ergens te verkommeren op straat, einddempers (deel van de uitlaat) zijn vaak hetzelfde lot beschoren, sommige auto’s rijden rechtdoor terwijl het stuur 92° gedraaid is, … Met andere woorden, de meeste auto’s van hier zouden in België recht naar de schroothoop worden geduwd (geduwd, want een mentaal gezonde Belg zou er nooit durven mee rijden.).
Zo, dit is het échte einde van deze editie van mijn blog. (Ik heb net gemerkt dat mijn auto-alinea het bericht quasi verdubbeld heeft…)

2 opmerkingen:

  1. Bedankt om in zo groten getale comments te schrijven en te volgen!
    Wel moet in benadrukken dat overdaad schaadt: het is dus niet bijster nuttig om mijn blog tweemaal te volgen, zoals ene 'Guy Baecke' doet.
    Toch bedankt en blijf zeker volgen!
    Illya.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Illya,

    Hier die 'Guy Baecke' weer. Het is me ondertussen gelukt om op je eerste reisverhaal te reageren. Ik ben volop bezig met de blogwereld te exploreren (wat moet een mens anders doen in België?) Ik zal mijn dubbele boeking zo snel mogelijk annuleren...

    Je verhalen zijn innemend: je bent daar volop de cr-aanse gewoonten en gebruiken aan het inhaleren en opsnuiven. Muy bien! Je beschrijving van het verkeer aldaar verdient nu alvast een column in De Morgen. Daar kan H. Brusselmans nog een puntje aan zuigen, ha!

    Wat betreft bier: breng hier die Imperial !

    Doe zo verder en ENJOY!

    Guy

    BeantwoordenVerwijderen