maandag 3 oktober 2011

Ik word nog een voetballiefhebber! Alhoewel...

Hallo mede-aardling*!

Vorige week zondag heeft mijn gastfamilie mij meegetrokken naar een lokale voetbalmatch tussen Santa Rosa en een ander dorp. Hier had ik weinig op tegen daar de locatie voor dit grootse volksentertainmentevenement slechts een 500-tal meter van het huis was. Deze week werd het echter serieus. Santa Rosa ging immers op verplaatsing spelen naar “La fortuna” [kan op Goegel Meps gevonden worden door “Fortuna, La Fortuna, Guanacaste, Costa Rica” in te tikken (verwacht er niet te veel van, de foto’s zijn extreem wazig)], een dorp tussen de vulkanen. Jazeker, vulkanen. Je kon de rookpluimen eruit zien komen. De trip hiernaartoe verliep met een speciaal hiervoor gecharterde bus. Helaas duurde de trip behoorlijk lang en hing er een urinelucht in de bus, dus het transport was allesbehalve aangenaam.
Eens aangekomen, hebben we wat rondgestruind en onder andere de lokale kerk bezichtigd. Deze was zeker opmerkelijk als je ze vergelijkt met de Europese exemplaren: zou men ze ontdoen van haar religieuze addenda, is ze niet te onderscheiden van een schuur. Zoals ik al vermeldde in een eerdere editie van mijn blog is 80% van de auto’s die hier rondrijden ofwel een SUV of pick-up, ofwel een met weinig smaak getunede Nissan Sentra. Op vlak van automobielveredeling (welja …) is mij iets opgevallen dat ik nog nergens anders gezien heb: een auto met nepremschijven! De meesten laten het bij een nepkoolstofvezel spoiler of een slecht passende bodykit, maar degene die de nepremschijf (een waarschijnlijk plastieken analoog van een remschijf, aan de binnenkant van de velg geplakt) bedacht, verdient een schouderklopje! Enkel een schouderklopje, want hij vergat wel de remklauw. En wat voor auto denk je dat het was? Inderdaad, een Nissan Sentra.
Maar goed, terug naar de orde van de dag: voetbal. Ik ben nu geen expert op het vlak van voetbalvelddimensies, maar zelfs ik weet dat een voetbalveld niet vierkant hoort te zijn. Ook kan een geoefend geoloog zonder problemen een uitgebreide reliëfstudie uitvoeren op dit speelveld.
Soit, kort nadat we ons aan de zijlijn opgesteld hadden, begon de match. Deze was zeker geen toonbeeld van kundig en proper spel: er werd veel over de grond gerold (voor de duidelijkheid: ik bedoel de spelers, niet de bal) en doelpunten waren schaars. Uiteindelijk eindigde dit sportevenement op een gelijkspel **. Echter, voordat de scheidsrechter een einde kon maken aan deze weinig professionele vertoning, besloten enkele toeschouwers dat er nog een boeiende afsluiter moest zijn en gingen met elkaar op de vuist naar aanleiding van een duidelijk controversiële beslissing van een lijnrechter. Ah, sport brengt het beste in de mens naar boven. Na interventie van de lokale politiële macht, is iedereen zonder ernstige letsels weer op de bus gestapt en hebben we de tocht richting Santa Rosa ingezet. Kort na het vertrek zijn we dan weer gestopt in een zwembad-bron-complex-etablissement om wat etenswaren te nuttigen. Dit achter de rug zijn we weer aan boord gegaan van ons weinig majestueus wegschip om huiswaarts te navigeren. Doorheen de terugrit was er wel een man met hetzij een gebrek aan IQ, hetzij teveel alcohol in zijn aderen, waarschijnlijk een combinatie van beide die het nodig vond een gesprek met mij te proberen opbouwen, ervan overtuigd dat hij het met zijn gebrekkige Engels zou redden.

Uiteindelijk zijn we heelhuids teruggekomen van een dagje tijd- en geldverspilling.

Morgen opnieuw een dag van uiterst hoogstaande lessen. Ik word al euforisch bij de gedachte…



(*) Ik ga er vanuit dat als er buitenaards leven is, het betere dingen te doen heeft dan zich de Nederlandse taal eigen te maken en dit nietige blogje te lezen. Maar ja, je weet nooit: misschien schop ik het ooit wel tot eerste interplanetaire schrijver!
(*) + (**) Misschien wel tot eerste interplanetaire sportjournalist! Nee, dat hoogstwaarschijnlijk niet…

1 opmerking:

  1. Hola Costa Rica!

    Aangezien ik nog minder dan zero, noppes de ballen, nougatbollen, completamente nada, niets deftigs afweet van en te vertellen heb over autos - en nog minder van getunede versies - en van voetbal, onthoud ik mij beter van enige commentaar op dit blogschrijfsel en laat ik dat over aan mijn superpartner Dr. Andries, alias Bicky! Of wat dat voetbal betreft, ik heb peepee geleerd hoe hij hierop reacties moet plaatsen, dus ik reken hiervoor dan ook ten stelligste op hem!

    Alweer een mooi staaltje van Costa Ricaanse journalistiek! Je bent een geboren blogentertainer, waarvoor dank!

    Saludos desde Astene,

    Elyn.

    BeantwoordenVerwijderen